Psychologische begeleiding

 

Kinderen en jongeren groeien elk op tot unieke individuen. Toch verloopt hun ontwikkeling niet altijd even makkelijk. Binnen onze hedendaagse maatschappij wordt er veel van hen verwacht. Ze moeten op allerlei vlakken presteren en het lijkt erop dat jongeren soms (te) snel moeten opgroeien tot volwassenen. Bijgevolg ervaren ze tal van emoties die ze zelf niet altijd begrijpen en waar ze moeilijk mee kunnen omgaan. Ze kunnen/willen er niet over praten en raken vast te zitten in hun groeiproces. Faalangst, even niet meer goed zitten in hun vel, laag zelfbeeld, negatieve gedachten, gedragsmoeilijkheden en tal van andere problemen kunnen hierdoor ontstaan. 

 

Welke moeilijkheden jongeren doorheen hun identiteitsontwikkeling dan ook ervaren, soms hebben ze een plek nodig om terug in evenwicht te geraken en rust te vinden.  Mijn praktijk  biedt hiervoor de mogelijkheid.

 

Als psycholoog fungeer ik als een coach die de jongere stimuleert om open te bloeien, hun sterktes te ontdekken en een eigen 'kleur' te ontwikkelen. Samen zoeken we naar zijn/haar unieke plaats tussen alle anderen en bouwen we relaties binnen de ruimere context opnieuw op; dit kan binnen het gezin, de school, zichzelf, … zijn. We gaan op zoek naar een ‘taal’ die jongeren de kans bieden om op een creatieve manier zichzelf terug te vinden en op een unieke manier hun welbevinden in de dagelijkse leefwereld te bevorderen. Jongeren kunnen dus individueel psychologisch worden begeleid en gecoacht. Het hoofddoel  is om ze een duwtje in de rug te geven, zodat ze nadien terug zelf hun particuliere weg uitstippelen en hun eigen identiteit zoeken.

 

Het uitgangspunt van mijn begeleiding is dat gedachten en gevoelens een belangrijke rol spelen in hoe jongeren zich gedragen en wat ze kunnen bereiken, zowel thuis als op school. Om deze reden speelt het ontdekken en benoemen van deze gedachten en gevoelens een belangrijke rol tijdens elke begeleiding.

 

Studiebegeleiding

 

Jongeren hebben thuis en op school heel wat studie-attitudes en vaardigheden nodig. Bij sommigen onder hen komt deze attitude gaandeweg tot ontwikkeling. Bij anderen loopt het wat minder vlot. Dit kan bijvoorbeeld omdat ze vaak op de toppen van hun tenen hebben moeten lopen. Het kan ook zijn dat ze hun schoolloopbaan steeds zonder moeite hebben doorlopen, en nog onvoldoende hebben kunnen ervaren dat deze attitudes en vaardigheden belangrijk en nuttig zijn. In beide gevallen kan studiebegeleiding aangewezen zijn. Binnen mijn praktijk kan ik je hierbij op weg helpen.

 

Qua studiebegeleiding binnen mijn praktijk ga ik met jongeren op een individuele, praktische manier aan de slag, zodat het studeren thuis en op school vlotter gaat verlopen. Ik help hen bij het zoeken naar een goede werk- en studiehouding en het inoefenen van belangrijke studeervaardigheden. Daarenboven help ik hen om op sociaal-emotioneel vlak te kunnen groeien, zowel op school als thuis. Ik ga met hen mee op pad naar meer motivatie, zelfzekerheid en minder faalangst. Ook ouders kunnen bij mij terecht voor advies over de juiste aanpak voor hun kind, op maat van hun gezin.

 

Voor alle leerlingen die moeite hebben met de Nederlandse of Franse taal werk ik nauw samen met een leerkracht ifv bijles Nederlands en Frans

 

Ouderbegeleiding

 

Het opvoeden van kinderen en jongeren is niet altijd vanzelfsprekend. Als ouder krijgen we soms af te rekenen met onzekerheden en twijfels over het gedrag van ons kind of over onze aanpak als ouder. We worden om de oren geslagen met goedbedoelde raad door de ruime omgeving of standpunten van 'deskundigen' in de media. Juist omdat elk kind verschillend is en elke context zo anders, is het zoeken naar de aanpak die werkt voor uw gezin een moeilijk proces. Bovendien kunnen we ons als ouder de vraag stellen of een bepaald gedrag of emotionele toestand problematisch is of niet. Je staat er als ouder midden in en bent gaandeweg mee gegroeid in de situatie. Daarom vind ik het als psychologe belangrijk dat ouders, broers/zussen of elke andere belangrijke steunfiguur betrokken worden binnen het proces van hun kind en de therapie mee ondersteunen. Ik hecht er dan ook belang aan om goed te overleggen met betrokken diensten en doorverwijzers (zoals psychiaters, artsen, logopedisten, diagnostische en begeleidingscentra, scholen en CLB’s,…). Naast individuele begeleiding van kinderen en jongeren, is er dus ook de mogelijkheid tot opvoedingsondersteuning  voor ouders en gezinstherapie.

 

Tijdens de ouderbegeleiding ga ik met ouders aan de slag rond opvoedingsvragen. Indien mogelijk, gebeuren deze gesprekken zoveel mogelijk met beide ouders samen. Soms kunnen we ook gesprekken voeren met de ouders en kind(eren) samen of met het hele gezin.